Biografía

Nació el 22 de noviembre de 1956, en la ciudad   de Buenos Aires, en una familia que propiciaba inquietudes culturales. Le apasionaba leer y dibujar en su infancia y adolescencia. Egresó de la Escuela C. Pellegrini, UBA, en 1973.

Con la artista Ana Eckell, entre 1975 y 1977, tomó contacto con el arte contemporáneo y se entusias- mó por lo tridimensional.

Comenzó a asistir a la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Buenos Aires en 1975.

Frecuentaba la casa del escultor Martín Blaszko, como amiga de sus hijas, y observaba la labor del artista. Entre los 20 y 24 años, en el taller del escultor Leo Vinci, aprendió todo lo relacionado con el oficio y sus posibilidades. En 1982 el artis- ta Emilio Renart le abrió nuevas perspectivas.

A fines de 1981, tras haber completado gran parte de la carrera, abandonó Arquitectura, para dedicarse sólo al arte.

Con Jorge Gamarra aprendió a tallar y expandió su visión de la escultura, hacia 1982-83.

Desde 1981 envió obras a salones y concursos y en 1983 participó en el Premio Arché del Museo Nacional de Bellas Artes y en el Salón Nacional de Escultura de Argentina.

Expuso en Buenos Aires en las Jornadas de la Crítica, en varios salones, en el Premio Shaw de la Academia Nacional de Bellas Artes en 1985; ambientaciones en Fundart y 2-6-4 en 1984.

En la Fundación Banco Patricios en 1986 exhibió fragmentaciones de cuerpos cargados de dramatismo.

En 1986 recorrió, durante cinco meses, museos parques escultóricos de Europa, lo que incluyó una experiencia de trabajo en Carrara, Italia.

En 1988 recibió mención en el Salón M. Belgrano de Buenos Aires (salón al que envió esculturas desde sus comienzos hasta obtener el 1er. Premio en 2012) y exhibió en el Centro Recoleta de Buenos Aires.

En 1990 participó en la muestra grupal Escultura: 10 posiciones diferentes, en la actual Sala Cronopios del Centro C. Recoleta.  Presentó allí su nueva  serie arqueológica. Viajó a México donde exhibió   y recorrió sitios arqueológicos.

En 1991 en la IV Bienal de La Habana mostró Huellas y hallazgos de la edad del trabajo manual, una instalación en el Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba donde simulaba un museo del futuro en que las herramientas fueran reliquias arqueológicas. Carretillas, palas, picos integraban su vocabulario en esa época.

Realizó viajes por Norte y Sud América en los que empezó a investigar intensamente sobre arte en espacios públicos.

En 1992 ganó el Concurso Nacional para el Monu- mento a las Víctimas del Holocausto junto a los arquitectos Waisman y Senra, en Resistencia, Chaco, Argentina, proyecto que se concretó en 1994 y fue denominado Monumento a la Humanidad.

En 1993 participó del 1er. Simposio de Escultura Monumental en Bahía Blanca, donde realizó una obra en hierro emplazada en el Paseo de Esculturas. Desde su comienzo en 1991 formó parte de las muestras anuales del Museo Larreta de Buenos Aires, invitada por la curadora Nelly Perazzo.

En 1993 ganó una importante beca de la Fundación Pollock Krasner de Nueva York, en Estados Unidos, para desarrollo profesional.

En 1994 exhibió en Fundación Banco Patricios una instalación donde conjugó elementos naturales y otros en resina. Por entonces empezó su trabajo con resina poliéster en grandes tamaños.

Participó en los 90 de exposiciones y premios en  el Museo Nacional de Bellas Artes de Argentina.   En 1997, nuevamente en la Bienal de La Habana, Cuba, expuso su obra Tramas de la memoria; y en el Centro C. Borges de Buenos Aires exhibió obras de gran tamaño.

La Fundación Antorchas de Argentina le concedió una beca para especializarse en arte público en Europa y Estados Unidos. A fines de 1998, luego  de un mes en Nueva York, viajó a Canterbury, Inglaterra, como artista en residencia del Kent Institute of Art and Design por seis meses, en contacto con profesores y estudiantes de escultu- ra, en una ciudad de gran acervo histórico y cultural. Se involucró en la actividad universitaria en varias áreas e investigó sobre arte público y viajó con frecuencia a Londres.

En 2007 en la 1ra. Bienal Fin del Mundo presentó una instalación flotante en la Bahía Encerrada en Ushuaia, Tierra del Fuego, Patagonia argentina.

Las Esferas de luz flotaban en esa especial geografía, acompañando las mareas.

En 2009 presentó Zona de luz en el Centro Recoleta, que incluía obras con luz y movimiento y fotos sobre metal.

Viajó como artista en residencia a España en  2004 y 2010 a la Fundación Valparaíso. Allí cerca del Mediterráneo desplegó acciones artísticas y trabajos site-specific.

En 2009 obtuvo el 1er. Premio de Escultura del Salón Nacional de Argentina.

En 2012, en la Bienal de Escultura del Chaco, realizó una obra en resina con vestigios naturales y circuitos lumínicos.

Desde 2002 curó muestras en espacios abiertos de museos, ciclos del Terreno de Arte Experimen- tal. Desde 1992 dictó anualmente sus laborato- rios técnicos escultóricos para artistas de distin- tas latitudes.

Participó en la 1ra. Bienal del Sur en Panamá 2013 con Las aguas que arrasan.

Marea alta, instalación en colaboración con la videoartista M. Bali y el músico G. Gendin, se presentó en el Cultural San Martín de Buenos Aires en 2013.

El Museo Eduardo Sívori de Buenos Aires presenta en 2014 su muestra antológica 1984/2014.

En 2015 hace una residencia en Yatoo, programa de arte y naturaleza en Corea del Sur.

En 2016 es invitada a realizar obras gigantes en bambú en el programa internacional ChengLong en Taiwan.

 

Ver C.V.

 

Biography

Claudia Aranovich was born in Buenos Aires on November 22, 1956 into a family that encouraged an interest in culture. Throughout her childhood and adolescence, Aranovich was a passionate reader and loved to draw. In 1973, she graduated from Carlos Pellegrini High School.

Studying with artist Ana Eckell, from 1975 to 1977, Aranovich was introduced to contempo- rary art and developed a passion for three- dimensionality.

In 1975, she began studying Architecture at the University of Buenos Aires.

Aranovich was friends with sculptor Martín Blaszko’s daughters and often watched him work on  visits to  the family’s home. Between the ages of 20 and 24, she learned the various aspects of the trade and its potential in sculptor Leo Vinci’s workshop. In 1982, artist Emilio Renart introduced Aranovich to new perspec- tives on sculpture.

After having completed most of her Architecture degree, Aranovich left her studies in late 1981 to dedicate all of her time to art.

She studied carving with sculptor Jorge Gamarra, from 1982-83, expanding her vision of sculpture. In 1981, Aranovich began submitting works to galleries and competitions, and two years later she took part in the National Museum of Fine Arts’ Arché Prize and in the National Salon of Argentine Sculpture.

Aranovich exhibited “settings” at the Fundart Gallery and Gallery 2-6-4 in 1984, and the following year displayed works in several Buenos Aires galleries as part of the event “Las Jornadas de la Crítica” and the Shaw Prize of the National Academy of Fine Arts. In 1986, she displayed fragments of dramatically charged bodies at the Banco Patricios Foundation.

She then traveled to Europe for five months, exploring museums and sculpture parks, and even working for a short time in Carrara, Italy.

In 1988, she received a special mention in the Salón Manuel Belgrano of the Sívori Museum, Buenos Aires (where she submitted works until 2012, when she won first prize) and had a show  at the Recoleta Cultural Center in Buenos Aires.   In 1990, Aranovich participated in the group exhibit Escultura: 10 posiciones diferentes, (Sculpture: 10 Different Positions) in what is now the “Cronopios Sala” at the Recoleta Cultural Center. There she presented her new archeological series. Aranovich then went on to Mexico where she displayed her work and toured archeological sites.

The following year, at the Banco Patricios Foundation, she exhibited an installation combin- ing natural elements and resin. Around this time, she began working on large-scale  sculptures using polyester resin.

During the 1990s, she participated in several exhibits and award competitions hosted by the Argentine National Museum of Fine Arts.

In 1997, invited once again to the Havana Biennial Art Exhibition, she displayed her series Tramas de la memoria (Webs of Memory), and several

large-scale works in another show at the Borges Cultural Center in Buenos Aires.

The Argentine Antorchas Foundation awarded Aranovich a grant to study public art in Europe and the United States. In late 1998, after a month in New York city, she traveled to Canterbury, England, a city rich in history and culture, where she enjoyed a six-month artist residency at the Kent Institute of Art and Design, in constant contact with sculpture professors and students. Aranovich participated in the diverse activities available at the university, and continued her research on public art, making frequent trips to London.

She visited public sculpture projects, interviewing American and European curators and creators. In California, she participated in a two-month artist residency at Villa Montalvo, a historic space  known for bringing  together  visual  artists, writers and musicians.

On her return to Argentina, she was invited to do two major solo shows, one in “Sala C” at the Recoleta Cultural Center and the other at the National Museum of Fine Arts.

In 2001, with the same grant from the Antorchas Foundation, Aranovich traveled to Utica, in northern New York state, where she participated in a two-month artist residency at Sculpture Space, where sculptors can create works using any medium and scale they wish. The large-sized work she made there is now located at Grounds for Sculpture in Hamilton, New Jersey, a spacious sculpture park featuring works from well-known artists worldwide.

Aranovich’s Caparazones were featured on the cover of the May 2001 issue of Sculpture maga- zine, which included a lengthy article on her work. She later traveled to California for another artist residency at the Djerassi Foundation where she installed several works in the forest, notably Memorias de la naturaleza (Memories of Nature). In 2002, Aranovich began working on Banderas (Flags), a large-scale glass and resin work. Explor- ing diverse ways of working with these materials, she went on to create Esferas (Spheres).

Around 2004 or 2005, in addition to sculptures  lit from the inside, Aranovich began to work with mobile sculptures and water in motion.

In 2007, she participated in the first End of the World Biennial, creating a floating work in Encerrada Bay, Ushuaia, Argentina. The Esferas de luz (Spheres of Light), accompanied the tides in these unique surroundings.

In 2009, Aranovich presented Zona de luz (Light Zone) at the Recoleta Cultural Center, which included works incorporating light and move- ment as well as photos printed on metal.

In 2004 and again in 2010, Aranovich traveled to Spain where she was artist-in-residence at the Valparaíso Foundation. There, close to the Mediterranean Sea, she created site-specific performance art and other works.

In 2009, Aranovich received First Prize in Sculpture at Argentina’s National Salon.

In 2012, at the Chaco Sculpture Biennial, she created a work from resin with traces of natural elements and internal light circuits.

Beginning in 2002, Aranovich has curated numerous open air exhibits at museums, as part of a series called Terreno de Arte Experimental (On-Site Experimental Art). Since 1992, she has offered annual workshops in sculpture technique attended by artists from around the world.

She participated in Panama’s first Biennial of the South in 2013 with a work called Las aguas que arrasan (Ravaging Waters).

Marea alta (High Tide), a collaborative work created with video dance artist M. Bali and musician G. Gendin, was presented at the San Martín Cultural Center in Buenos Aires in 2013. In 2014, the Eduardo Sívori Museum, Buenos Aires, will host a retrospective of Aranovich, featuring works from 1984 to 2014.

In 2015 she is invited to participate in Yatoo art & nature program in South Korea.

In 2016 she realize huge bamboo works in the environmental art program ChengLong in Taiwan. 

 

View Resume